2018.08.06.

Ha manapság valaki Európában vagy Amerikában a vezető-utánpótlás kiválasztásának leghatékonyabb módszeréről beszél, akkor szinte biztosak lehetünk abban, hogy az ún. Értékelő Központra (Assessment Centre rövidítve: AC) gondol. Mi is tulajdonképpen ez a „csodaszer”?
Már a húszas években divatos volt Nyugat-Európában az az elképzelés, hogy a vezető pozíciókra esélyes emberekből csoportokat képezzenek, a későbbi feladataikhoz hasonló feladatokat adjanak nekik és megfigyeljék, hogyan viselkednek, mennyire sikeresen oldják meg a feladatokat. Olyan vizsgálatokat igyekeztek összeállítani, amelyek kombinálják a pszichológiai teszteknek azt az előnyét, hogy sztenderd feladatok elé állítja a vizsgálati személyeket, az életszerűségből adódó nagyobb általánosíthatóság előnyével.
A második világháború előtt, alatt és után a brit-, az amerikai- és a német hadsereg tisztjeinek kiválasztásakor is alkalmaztak szimulációs gyakorlatokat, felismerve, hogy az életszerű helyzetekben olyan tulajdonságok tárhatók fel, amelyek a „sterilebb” pszichológiai módszerekkel esetleg rejtve maradnak. Az Európából elindult Értékelő Központok a hetvenes években Amerikában váltak igazán divatossá és az elmúlt 40 évben onnan hódították meg újra Európát.
Hazánkban az Értékelő Központok iránt csak az elmúlt 20 évben kezdtek valóban érdeklődni a személyügyi szakemberek. Az SHL nem csupán az egyik legnagyobb tesztkészítő-, tesztforgalmazó- és vezetőképző intézmény a világon, hanem az Értékelő Központok kifejlesztése terén is úttörő jelentőségű a munkássága. Az Értékelő Központoknak sokféle célja, alkalmazási területe lehet, melyek közül a legfontosabb a kiválasztás és a fejlesztés. Ennek megfelelően szoktak „Értékelő és Fejlesztő” központokról (Assessment and Development Centre, magyar rövidítése gyakran: ÉFK) is beszélni. A spektrum egyik végén helyezkedik el például az az egy napos Értékelő Központ, melynek eredményeként egy nagyvállalat eldönti, hogy kit vesz fel és kit utasít el a frissen végzett egyetemisták közül (a fejlesztés mindenfajta igénye nélkül). A másik végletre példa az a Fejlesztési Központ, amelynek kizárólagos célja a résztvevők fejlesztési szükségleteinek feltárása, anélkül, hogy bármilyen erőfeszítés történne a résztvevők összehasonlítására. A legtöbb esetben azonban az értékelő- és fejlesztő célok keverednek.
Az Értékelő Központ jellegzetesen sokféle módszert igyekszik integrálni. A hagyományos pszichológiai tesztek, kérdőívek és interjúk mellett az Értékelő Központ sajátosságát a szimulációs gyakorlatok adják meg.
Az elmúlt években több hazai nagyvállalatnak segítettünk kialakítani az önálló Assessment Center és Development Center (AC/DC) rendszerét. Konzulenseinktől most Ön is elsajátíthatja, hogyan tudja vállalata kiválasztási és karriertervezési rendszerébe az Értékelő-Fejlesztő Központot beépíteni és azt önállóan, hosszú távon alkalmazni.
2 napos gyakorlatias képzésünk elvégzésével (szeptember 12-13.) Ön képessé válik az Assessment-Development Centre beépítésébe a vállalat kiválasztási és karriertervezési rendszerébe, ideértve a következőket:
Kompetenciamodellek tervezése
- Csoportos, iratrendező, elemző- előadó, ténykereső, szerepjátszó gyakorlatok elsajátítása
- Vállalati belső értékelők felkészítése, kompetencia-mátrixok és időbeosztások készítése
- Személyes tapasztalatok beépülése
Az SHL Hungary egyedülállóan biztosít egy a képzés témájához kapcsolódó könyvet, így azt nem kell külön megvásárolni. A több száz oldalas könyv komoly és elismert szakmai olvasmány és a tréning elvégzése után mindig kéznél lesz.