Mi az 5 leggyakoribb interjúhiba az SHL kutatások szerint - és hogyan javíthatók ezek ki? | SHL Hungary
 
 

Mi az 5 leggyakoribb interjúhiba az SHL kutatások szerint - és hogyan javíthatók ezek ki?

Interjúhibák

A toborzók többsége úgy véli, hogy az interjú első 15 percében meg tudja állapítani, hogy a jelölt megfelelő lenne-e a vállalat számára. 
A felvételi interjú két irányú folyamat, ahol a kiválasztó arra a kérdésre keresi a választ, hogy a jelölt megfelelő lesz-e a vállalat számára, míg a jelölt azt szeretné eldönteni, ennél a vállalatnál akar-e dolgozni. Sajnos a kérdezők néha olyan hibákat követnek el, amelyek hátrányosan befolyásolhatják, hogy a jelöltek elfogadják-e az állásajánlatot. 

I.    Néhány adat az SHL felvételi interjúval kapcsolatos kutatásából

A jelöltek 42%-a a rossz interjúélmény miatt utasítja el az állásajánlatokat. Az SHL új kutatása szerint így nézhet ki egy rossz interjú és annak negatív hatása egy jelöltre. 
A világjárvány miatt egyre többen panaszkodnak a rossz interjúélmények miatt. 2020 óta a negatív felvételi tapasztalatok száma megduplázódott, az elutasított állásajánlatok száma megháromszorozódott. 
A jelöltek 45%-a szerint a rossz érzéshez hozzájárult a kérdező viselkedése, 52%-uk szerint az egész interjúfolyamat kellemetlen volt.

II.    A leggyakoribb hibák

Az SHL kutatása alapján a leggyakoribb negatív interjúéményhez vezető interjúhibák a következők:

  1. Szakszerűtlen viselkedés
    Az interjúztatók leggyakoribb hibája, hogy durvák, érzéketlenek: elutasítók, leereszkedők, ellenségesek, megsértik a jelölteket - és mindezzel rossz fényt vetnek a vállalati kultúrára. 
     
  2. Időpocsékolás
    Azok a kérdezők, akik röviddel az interjú előtt kevés magyarázattal vagy magyarázat nélkül lemondják vagy átütemezik az interjút, vagy akik késve csatlakoznak az interjúhoz, nem tisztelik a jelölt idejét, és ezzel negatív benyomást tehetnek a jelöltre. 
     
  3. Felkészületlenség
    Azok a kérdezők, akik nincsenek felkészülve - például azok, akik nem ismerik a munkakör követelményeit - rossz benyomást tesznek a jelöltekre. Az interjúalanyok úgy érzik, hogy a vállalat nem törődik azzal, hogy megtalálja a munkakörnek leginkább megfelelő jelöltet. 
    A felkészületlen kérdező miatt az a jelölt, aki sok időt töltött az interjúra való felkészüléssel, úgy érezheti, elvesztegette az idejét és energiáját.
     
  4. A fókusz hiánya
    A figyelmetlen interjúztató miatt a kevésbé magabiztos jelölt úgy érezheti, értéktelen a szervezet számára; a magabiztos jelölt levonja a következtetést: egy „amatőr szervezet” szakszerűtlen HR-esével találkozott.
     
  5. A kérdező nem kapcsolja be a webkamerát
    Az SHL felmérések legmeglepőbb eredménye: kétszer több jelölt panaszkodott negatív tapasztalatokra azokban az esetekben, amikor a kérdezők nem kapcsolták be a webkamerájukat, mint azokban az esetekben, amikor az interjúról webfelvétel is készült. 

III. Hogyan kerülhetjük el az interjúhibákat?

A pozitív interjúélmény hatására a jelölt nagyobb eséllyel fogadja el az állásajánlatot, gyorsabban illeszkedik be az új közösségbe és kevésbé hajlamos arra, hogy kilépjen az új munkahelyéről. 
Hogyan lehet javítani az interjúfolyamaton, hogyan lehet elkerülni a hibákat? 
Röviden: „csak ülünk és beszélgetünk” jellegű interjúk helyett használjunk sztenderd formát követő, előre meghatározott kérdésekből álló strukturált interjút. Néhány tanács az SHL kutatás alapján: 

  1. Olyan kérdéseket tegyünk fel, amelyek közvetlenül kapcsolatban vannak a munkakör legfontosabb követelményeivel. Tegyük lehetővé, hogy a jelöltek bemutathassák azokat a képességeiket, tapasztalataikat és szokásaikat, amelyek miatt alkalmasak a munkakörre. (A HR a kérdező számára készítsen elő olyan kérdéseket, amelyek feltárják, mennyire rendelkezik a jelölt a munkakörhöz szükséges kompetenciákkal.)
     
  2. Beszélgessünk a vállalat kultúrájáról. A vállalati kultúra, a szervezeti értékek, a munkakörnyezet jellegzetességeinek a megbeszélése a felvételi beszélgetést mélyebbé, gazdagabbá, érdekesebbé teszi. (A HR közvetítheti a kérdező felé a vállalat „kulcsüzeneteit” és ösztönözheti a kérdezőt arra, hogy kellő időt fordítson erre a témára az interjú során.)
     
  3. Tartsuk be az időkeretet. Kezdjük pontosan és fejezzük be időben a felvételi interjút: ez professzionalizmust és a jelölt tiszteletét sugallja. (A HR segíthet az interjú struktúrájának a kialakításában.)

Szerző: Alison Roller
2023. augusztus 18. 
Forrás: https://www.hrmorning.com/articles/5-most-common-interview-mistakes/

További híreink

Ha érdekesnek, hasznosnak találta a fentieket, ossza meg másokkal is!