03. 21. 2018.
Az alábbiakban ismeretterjesztő sorozatunk első cikkével ismerkedhet meg az olvasó, melynek célja mélyebb betekintést nyújtani a pszichológiai méréshez kapcsolódó friss tudományos eredményekbe, jelen esetben a 360 fokos mérések és kérdőívek világába.
A kompetenciavizsgáló kérdőívek (a „kompetenciatesztek”) sztenderdizált mérőeszközök. Lehetőséget adnak arra, hogy a vizsgált személy önmaga kitöltse a kérdőívet, és arra is, hogy mások (pl. csoportvezetők, kollégák, beosztottak) válaszolják meg a kérdéseket a vizsgált személyről. Az ilyen vizsgálatokat – melyben a jelölt munkahelyi viselkedéséről különböző nézőpontokból szerzünk információt – 360°-os vizsgálatnak nevezzük.
A 360°-os kompetenciavizsgálatok modellje
Három kutató 24 longitudinális (hosszú időn át folyó) vizsgálat összefoglaló elemzését végezte el. Arra voltak kíváncsiak, van-e a 360 fokos vizsgálatoknak fejlesztő hatása. Úgy találták, hogy teljesítményjavulás akkor következik be, ha
- a visszajelzés hangsúlyozza a változás szükségességét és a visszajelzést kapó pozitívan áll hozzá a visszajelzéshez,
- belátja, hogy szüksége van viselkedésének megváltoztatására,
- hisz abban, hogy a változás megvalósítható,
- megvalósítható célokat tűz ki maga elé és
- megteszi a képesség- és teljesítményjavuláshoz szükséges lépéseket.
Az eredmények részletezése után a kutatók azt tanácsolják kutatóknak és gyakorló szakembernek, hogy ahelyett, hogy azt kérdeznénk: „Működik-e a 360°-os visszajelzés?”, azt a kérdést tegyék fel maguknak, hogy
„ Milyen feltételek mellett és kiknek lehet a 360°-os visszajelzés hasznos?”
Az SHL megbízható kompetenciavizsgáló módszereinek listáját itt tekintheti meg. Próbajelentéseink informatív képet adnak arról, milyen jelentés készíthető jelöltjeinkről.
A jelentés a képre kattintva megtekinthető
Olvasóink a módszer hasznosságáról, az eszköz fejlesztésének hátteréről, annak optimális használatáról betekintést nyerhetnek az SHL május 17-i egynapos, gyakorlatias képzésén. Regisztráljon ezen a linken, ha szeretné elsajátítatni a módszert kollégái erősségeinek és gyengeségeinek gyors és hatékony megismerése érdekében!
Források
Klein Balázs, Klein Sándor (2006): A szervezet lelke. EDGE 2008 Kiadó, Budapest.
W. Smither, James & London, Manuel & Reilly, Richard. (2005). Does Performance Improve Following Multisource Feedback? A Theoretical Model, Meta-Analysis, and Review of Empirical Findings. Personnel Psychology. 58. 33 - 66.