A 360 fokos vizsgálatok haszna | SHL Hungary

A 360 fokos vizsgálatok haszna

360_kata.jpg

 

Az alábbiakban ismeretterjesztő sorozatunk első cikkével ismerkedhet meg az olvasó, melynek célja mélyebb betekintést nyújtani a pszichológiai méréshez kapcsolódó friss tudományos eredményekbe, jelen esetben a 360 fokos mérések és kérdőívek világába.

 

A kompetenciavizsgáló kérdőívek (a „kompetenciatesztek”) sztenderdizált mérőeszközök. Lehetőséget adnak arra, hogy a vizsgált személy önmaga kitöltse a kérdőívet, és arra is, hogy mások (pl. csoportvezetők, kollégák, beosztottak) válaszolják meg a kérdéseket a vizsgált személyről. Az ilyen vizsgálatokat – melyben a jelölt munkahelyi viselkedéséről különböző nézőpontokból szerzünk információt – 360°-os vizsgálatnak nevezzük.

A 360°-os kompetenciavizsgálatok modellje

Három kutató 24 longitudinális (hosszú időn át folyó) vizsgálat összefoglaló elemzését végezte el. Arra voltak kíváncsiak, van-e a 360 fokos vizsgálatoknak fejlesztő hatása. Úgy találták, hogy teljesítményjavulás akkor következik be, ha

  • a visszajelzés hangsúlyozza a változás szükségességét és a visszajelzést kapó pozitívan áll hozzá a visszajelzéshez,
  • belátja, hogy szüksége van viselkedésének megváltoztatására,
  • hisz abban, hogy a változás megvalósítható,
  • megvalósítható célokat tűz ki maga elé és
  • megteszi a képesség- és teljesítményjavuláshoz szükséges lépéseket.

Az eredmények részletezése után a kutatók azt tanácsolják kutatóknak és gyakorló szakembernek, hogy ahelyett, hogy azt kérdeznénk: „Működik-e a 360°-os visszajelzés?”, azt a kérdést tegyék fel maguknak, hogy

„ Milyen feltételek mellett és kiknek lehet a 360°-os visszajelzés hasznos?”

Az SHL megbízható kompetenciavizsgáló módszereinek listáját itt tekintheti meg. Próbajelentéseink informatív képet adnak arról, milyen jelentés készíthető jelöltjeinkről.

A jelentés a képre kattintva megtekinthető

Olvasóink a módszer hasznosságáról, az eszköz fejlesztésének hátteréről, annak optimális használatáról betekintést nyerhetnek az SHL  május 17-i egynapos, gyakorlatias képzésén. Regisztráljon ezen a linken, ha szeretné elsajátítatni a módszert kollégái erősségeinek és gyengeségeinek gyors és hatékony megismerése érdekében!

Források

Klein Balázs, Klein Sándor (2006): A szervezet lelke. EDGE 2008 Kiadó, Budapest.

W. Smither, James & London, Manuel & Reilly, Richard. (2005). Does Performance Improve Following Multisource Feedback? A Theoretical Model, Meta-Analysis, and Review of Empirical Findings. Personnel Psychology. 58. 33 - 66.

Mehr Nachrichten

Wenn Sie die Obenerwähnten interessant und nützlich finden, teilen Sie die mit anderen!