2021.11.16.
Egy jól működő szervezet számára kulcsfontosságú az empatikus vezetői hozzáállás. Miért van rá egyre nagyobb szükség, és hogyan lehetünk mi is empatikus vezetők?
Bár a társadalom sokáig nem tartotta értéknek az empátiát, ma már tudjuk, hogy nem gyengeség kimutatni együttérzésünket, kifejezni érzéseinket, vagy megmutatni nehézségeinket. A pandémia okozta bizonytalanság átszövi munkánkat, mindennapi életünket, ezért az eddiginél is fontosabbá válik az empátia a munkahelyen.
Az empátia olyan képesség, aminek segítségével képesek vagyunk egy másik ember helyzetét átérezni. Ezáltal megértjük érzéseit, szükségleteit, cselekedeteit.
Az empatikus vezetők sajátosságai:
- Törődés – Őszinte érdeklődést mutatnak a munkatársak felé. Azáltal, hogy rálátnak a többiek érzelmi világára, nem tesznek olyat, amivel megbánthatják őket. A dolgozók tapasztalatainak és gondolatainak figyelembevételével irányítanak. Észreveszik a dolgozók igényeit, szükségleteit, és igyekeznek lehetőséget teremteni a problémák megoldására. Ilyen intézkedés lehet például betegség, hozzátartozó halála, vagy érzelmi kimerültség esetén a szükséges pihenés biztosítása.
- Gyors, hatékony konfliktusmegoldás – Amikor konfliktushelyzet adódik, az empatikus vezetők igyekeznek úgy eloszlatni a feszültségeket, hogy mindenki számára elfogadható legyen a kimenetel.
- Jó hallgatóság – Meghallgatják a dolgozókat, amikor felmerül valamilyen kérdés, ötlet, vagy probléma, és megfontolják visszajelzéseiket.
- Bizalom, kapcsolatok – A bizalmon alapuló kapcsolatok kiépítése kulcsfontosságú, mind a vezetők és a dolgozók, mind a munkatársak között.
- Motiváció – A célkitűzések a cég és a dolgozó számára is fontosak. Az empatikus vezetők mindent megtesznek, hogy a dolgozó erőforrásait a legjobban hasznosítsa.
- Biztonság – A dolgozókkal folytatott beszélgetések során figyelmes, törődő. Egyenlőként kezeli a dolgozókat, és lehetőség szerint bevonja őket a tervekbe, hiszen egy hajóban eveznek.
- Első az ember, második a profit – Ez nem azt jelenti, hogy a profit nem prioritás. A lényeg az alkalmazottak jólléte és a profit közötti egyensúly.
Az empatikus vezetői hozzáállás hiánya problémákat okozhat a kommunikációban. Enélkül a dolgozók nem bíznak meg eléggé a vezetőben, nem osztják meg kérdéseiket, ötleteiket, gondolataikat. Ha kellő empátiával végezzük munkánkat, az alkalmazottak biztonságban érzik magukat, motiváltak, nem feszengenek. Úgy érzik, meghallgatják és értékelik őket. Ezzel erősödik a csapatszellem, az emberek optimistábbak, ami jó hatással van a produktivitásra is.
Vannak született empatikus vezetők. De az empátia egy képesség, amelyet tanulni, fejleszteni lehet. Az első lépés az lehet, hogy tudatosítjuk, az alkalmazottjaink emberek, akiknek sajátos érzelmeik, gondolataik vannak, a munkán kívül családjuk és barátaik vannak, és akik ugyanúgy szeretnék élvezni a munkájukat és a magánéletüket, mint bármelyikünk. Néha hajlamosak vagyunk túlságosan a feladatokra koncentrálni, és elfelejtünk a szervezet emberi oldalára figyelni. Amikor valaki késik egy meetingről, vagy nem teljesít egy ígért feladatot – gondoljunk az emberre a probléma mögött. Lehet, hogy nem működik a laptop a meeting előtt, vagy egy beteg családtag miatt késett a feladat leadása. Az empátia kulcsfontosságú a sikeres vállalkozások számára, ezért érdemes mindenkinek gyakorolni az empatikus vezetői stílust.
Az eredeti blogbejegyzés itt érhető el.