Az empatikus vezetési stílus | SHL Hungary

Az empatikus vezetési stílus

empathy.jpg

Egy jól működő szervezet számára kulcsfontosságú az empatikus vezetői hozzáállás. Miért van rá egyre nagyobb szükség, és hogyan lehetünk mi is empatikus vezetők?

Bár a társadalom sokáig nem tartotta értéknek az empátiát, ma már tudjuk, hogy nem gyengeség kimutatni együttérzésünket, kifejezni érzéseinket, vagy megmutatni nehézségeinket. A pandémia okozta bizonytalanság átszövi munkánkat, mindennapi életünket, ezért az eddiginél is fontosabbá válik az empátia a munkahelyen.

Az empátia olyan képesség, aminek segítségével képesek vagyunk egy másik ember helyzetét átérezni. Ezáltal megértjük érzéseit, szükségleteit, cselekedeteit.

Az empatikus vezetők sajátosságai:

  • Törődés – Őszinte érdeklődést mutatnak a munkatársak felé. Azáltal, hogy rálátnak a többiek érzelmi világára, nem tesznek olyat, amivel megbánthatják őket. A dolgozók tapasztalatainak és gondolatainak figyelembevételével irányítanak. Észreveszik a dolgozók igényeit, szükségleteit, és igyekeznek lehetőséget teremteni a problémák megoldására. Ilyen intézkedés lehet például betegség, hozzátartozó halála, vagy érzelmi kimerültség esetén a szükséges pihenés biztosítása.
  • Gyors, hatékony konfliktusmegoldás – Amikor konfliktushelyzet adódik, az empatikus vezetők igyekeznek úgy eloszlatni a feszültségeket, hogy mindenki számára elfogadható legyen a kimenetel.
  • Jó hallgatóság – Meghallgatják a dolgozókat, amikor felmerül valamilyen kérdés, ötlet, vagy probléma, és megfontolják visszajelzéseiket.
  • Bizalom, kapcsolatok – A bizalmon alapuló kapcsolatok kiépítése kulcsfontosságú, mind a vezetők és a dolgozók, mind a munkatársak között.
  • Motiváció – A célkitűzések a cég és a dolgozó számára is fontosak. Az empatikus vezetők mindent megtesznek, hogy a dolgozó erőforrásait a legjobban hasznosítsa.
  • Biztonság – A dolgozókkal folytatott beszélgetések során figyelmes, törődő. Egyenlőként kezeli a dolgozókat, és lehetőség szerint bevonja őket a tervekbe, hiszen egy hajóban eveznek.
  • Első az ember, második a profit – Ez nem azt jelenti, hogy a profit nem prioritás. A lényeg az alkalmazottak jólléte és a profit közötti egyensúly.

Az empatikus vezetői hozzáállás hiánya problémákat okozhat a kommunikációban. Enélkül a dolgozók nem bíznak meg eléggé a vezetőben, nem osztják meg kérdéseiket, ötleteiket, gondolataikat. Ha kellő empátiával végezzük munkánkat, az alkalmazottak biztonságban érzik magukat, motiváltak, nem feszengenek. Úgy érzik, meghallgatják és értékelik őket. Ezzel erősödik a csapatszellem, az emberek optimistábbak, ami jó hatással van a produktivitásra is.

Vannak született empatikus vezetők. De az empátia egy képesség, amelyet tanulni, fejleszteni lehet. Az első lépés az lehet, hogy tudatosítjuk, az alkalmazottjaink emberek, akiknek sajátos érzelmeik, gondolataik vannak, a munkán kívül családjuk és barátaik vannak, és akik ugyanúgy szeretnék élvezni a munkájukat és a magánéletüket, mint bármelyikünk. Néha hajlamosak vagyunk túlságosan a feladatokra koncentrálni, és elfelejtünk a szervezet emberi oldalára figyelni. Amikor valaki késik egy meetingről, vagy nem teljesít egy ígért feladatot – gondoljunk az emberre a probléma mögött. Lehet, hogy nem működik a laptop a meeting előtt, vagy egy beteg családtag miatt késett a feladat leadása. Az empátia kulcsfontosságú a sikeres vállalkozások számára, ezért érdemes mindenkinek gyakorolni az empatikus vezetői stílust.

Az eredeti blogbejegyzés itt érhető el.

Mai multe ştiri

Daca v-i s-a părut interesant şi credeţi că e de folos, impărtăşiţi cu ceilalţi!